Jag bestämde mig att lära mig lite om målning. Vad vore bättre än att välja en känd konstnärs målning och kopiera lite för eget nöje. Jag valde Auguste Renoirs unga damer vid pianot, gjord 1892. Jag tänkte att det skulle vara en lämplig utmaning. Men se, där hade jag ju fel.
Min lärare undrade om jag inte hade hittat något lättare. Snabbt märkte jag att här är en svår utmaning. Redan vid teckningskedet märktes det att det fanns massor av viktiga streck här och där. Men en av de goda sakerna med målningen, och säkert ett vanligt fenomen bland riktiga konstnärers tavlor, var att perspektiven är relaterade till varandra. Vad jag menar med det är att t.ex. bakgrundens draperi fungerar nästan som ett rutfält på vilken man kan rita kroppsdelarna. Som exempel kan man ta draperiets andra streck från höger räknat på bilden nedan och följa dess streck nedåt. Det passerar huvudet och senare nuddar vid pekfingret och tummen. Följaktligen borde man få vänstra handen på dess rätta plats i det ledet. Bakgrundstrecket böjer sig för all del litet men men en mjuk s kurva blir det någorlunda rätt. Horizontellt får man handen någorlunda på rätt plats med att jämföra dess position med kvinnans brösthöjd. Hela målningen är gjord på liknande sätt, åtminstone så som jag ser det. Det är bara att fortsätta.
Som ni ser har den stående kvinnans ansikte blivit lite svart. Det beror på att jag tecknat med kol och hamnat radera streck då det blivit fel. Efter ett antal gånger fick hon lite mörka ögon. Inget att fästa sig vid i det här skedet eftersom det går att fixa i efterhand. Men hennes ansikte är ganska ljust i den riktiga målningen så det kan bli att reparera med en ljus färg innan man målar mörkare skuggor på. Nu talar jag naturligtvis om grundmålningen som jag antar att är målad som en svartvit målning. Jag måste i det här skedet avslöja hur jag tänkte måla min version av tavlan. Först målade jag den kolteckning som på bilden. Sedan målar jag skuggor med en mörk färg, ljusa skuggor med tunnare färg, mörkare med tjockare. Sedan ännu ett lager, eller eventuellt flere med tjockare färg och de rätta färgerna enligt originalet. Originalets färger får man som lekman bara gissa sig till eller fråga läraren. Professionella lärare kan berätta vad för färger som använts. Jag har dock tänkt använda bränd sienna med blanding av rött och ultra marin. Om det behövs blandar jag även gult, men jag tror att den dominerande färgen är bränd sienna. I grundmålningen spelar det inte så stor roll vad för färger man använder. Det som är viktigare är att skuggorna kommer på rätt plats.
Jag skall fortsätta skriva om nästa steg när jag kommit så långt. Jag satt ungefär 2 timmar och tecknade med kol. Fotot ovan är taget ungefär i mitten av den sessionen. Till dags dato har jag använt cirka 3 timmar till grundmålningen och är ungefär halvvägs. Nästa gång jag målar på tavlan tar jag ett foto och berättar hur det går. Jag är inte särdeles snabb målare och tycker mer om att dras in i flödet än att försöka nå något snabbt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar