fredag 30 november 2012

Blue and Orange

I en övning i färglära och konstruktion av tavelmotiv  bad min lärare att försöka mig på något nytt. Han sa så här: ta modell av de gamla konstnärerna, dra linjerna enligt deras verk och skapa sedan en egen mosaik som du fyller i med färger. Så har jag gjort följande tavla. Originalet är Carravaggios Paulus konvertering som ser ut så här.



Allting i den här tavlan är målat med två färger, orange och blå, förutom halvcirkeln i mitten som är ...naturligtvis gul. Först är huvuddragen gjorda enligt Caravaggios tavla börjande från spiralen med origo i hästens hov till magen, bakbenet, vänsterhand, huvudet, högerhand, hästens huvud och slutligen via hästens rygg till bakändan. Sedan har jag dragit en linje från mannens vänstra ben längs med vaden till den andra mannens huvud ovanför hästen. Jag har helt enkelt dragit ett antal huvudlinjer som ger formen åt hela tavlan helt enligt samma former som finns i Caravaggios tavla. Därefter har jag tagit bort vissa delar av dessa linjer för att det inte skall se helt symmetriskt ut. Caravaggio har i sin tavla gjort samma sak men genom att ändra linjerna till figurer. Jag tog den enkla vägen, he, he.

När man kommit så här långt är det bara att fylla ut med färger. I det här fallet har orange och blå färg valts. De är komplementfärger som fungerar t.ex. bra som ljus skugga kombination i båda riktningarna. Här försökte jag få de klara orangea bitarna att komma närmare tittarna än de övriga som innehåller vit färg. Ups, jag glömde berätta att vit användes också men egentligen är det ingen färg utan som Nalle Puh skulle säga..ett..ett jag vet intevad ... ett ingenting.  De bitarna som är bredvid de orangea är lite grådaskiga som gör att de klara kommer ytterligare närmare tittaren. Ju klarare färg destu närmare tittaren är utgångspunkten.

Hoven, eller mitten av motivet är gul i mosaiken. Klar gul färg hör inte till blå-orange kombinationen och är därmed tänkt att fästa tittarens blick i centrum av tavlan. 

Endel av mosaikbitarna har färgats mörkare i ena ändan och ljusare i den andra. Då blir effekten den att ögat uppfattar biten som ett lutande plan. Svart har inte använts utan bara klarare färger och kanske tyngre mot det blå hållet som här har varit Ultra Marin blå. Fördelen med att använda sparsamt med olika färger i tavlor har varit för mig att de ser mer naturliga ut. Jag tycker att om man blandar för mycket olik färger i tavlan, blir den lätt konstgjord. Och dessutom är det lättare att komma ihåg hur man gjorde färgen om man behöver korrigera lite i efterhand, vilket är mycket sannolikt. Roligast är det att blanda färger enligt behov och blir det inte exakt lika som förra gången, blir det säkert bättre. Efter en timme börjar paletten vara så full med färger att sannolikheten för en eller två riktigt bra färger är 100%. 

Tavlan har alltså gjorts av rött blandat med gult som sedan blandats med blått. Om man nu sedan tröttnar på tavlan eller den här bloggen kan man vända 90 grader på skärmen eller huvudet och få en härlig soluppgång vid havet. Om grannen bredvid dig vid arbetsbordet undrar vad du gjorde, säg att du undersökte konstig konst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar